Actualitat
19 de juny de 2025

Les oportunitats després de la Dana centren el VII Congrés d'Emprenedoria

El VII Congrés d'Emprenedoria i Innovació Territorial de la Comunitat Valenciana ha reunit aquest dijous, 19 de juny, en la Mancomunitat de l'Horta Sud a prop d'un centenar de professionals de l'àmbit local, econòmic, institucional i de l'emprenedoria per a reflexionar sobre com els territoris poden preparar-se davant crisis inesperades.

L'esdeveniment ha sigut organitzat per la Xarxa del Centre Europeu d'Empreses i Innovació (CEEI-CV) amb les entitats de l'ecosistema emprenedor de la Comunitat Valenciana, i ha comptat amb el finançament de la Generalitat Valenciana a través de *IVAC, a més de la col·laboració de l'equip del Pacte per l'Ocupació de l'Horta Sud.

Amb el lema “Debilitats, fortaleses i eines del territori per a afrontar crisi i situacions inesperades”, el congrés ha abordat les principals claus per a construir ecosistemes locals més robustos davant escenaris adversos, ja siguen de caràcter econòmic, climàtic o social.

Aquest congrés s'ha configurat com un espai per a l'anàlisi crítica i la reflexió col·lectiva sobre com identificar els punts febles dels entorns, posar en valor els seus actius i activar palanques d'innovació que reforcen la seua competitivitat i cohesió.

El coordinador del Pacte per l'Ocupació de l'Horta Sud, Andrés Martínez, ha obert la jornada agraint a CEEI el seu suport a la comarca i la Mancomunitat des que es va produir la DANA, col·laborant amb personal expert en la tasca de reactivar el teixit associatiu.

Per part seua, en un context marcat per la incertesa,el territori s'enfronta al “desafiament” de desenvolupar capacitats que li permeten “respondre a crisis com la que hem viscut recentment amb agilitat, resiliència i visió de futur”, ha assenyalat el director general de CEEI València, Ramón Ferrandis, durant la inauguració.

Finalment, el responsable d'Emprenedoria i Europa Oportunitats del Ivace, José Vilar, ha defensat la importància que tenen els agents en el territori a l'hora de “connectar talent amb oportunitats”.

Mapa de l'Ecosistema d'Emprenedoria

CEEI València ha aprofitat la cita per a realitzar una dinàmica amb el públic a prop del Mapa de l'Ecosistema d'Emprenedoria de la CV, un portal digital i interactiu que reflecteix les entitats de l'ecosistema valencià que presten serveis de suport a l'emprenedoria i la seua geolocalització.

A més, s'ha abordat el paper fonamental de la participació ciutadana per a crear resiliència davant desafiaments externs, de la mà d'Alfredo de la Vall (Fundació per a la Innovació Participativa de Xile) o d'Olga Broto (Matèria Taronja), qui ha exposat el cas de la comarca de l'Horta Sud com a exemple de territori que ha treballat en la cerca d'oportunitats empresarials en després del fenomen de la DANA.

Premi a la Innovació Territorial 2025

Un dels moments més destacats ha sigut el lliurament del Premi a la Innovació Territorial 2025, que reconeix projectes innovadors en l'àmbit del desenvolupament local posats en marxa per entitats del Mapa de l'Ecosistema d'Emprenedoria de la Comunitat Valenciana.

El guardó ha recaigut en el Pacte Territorial per l’Ocupació a la Ribera (PATER) per la seua iniciativa d'innovació territorial “La Ribera Impulsa”. Es tracta d'un programa integral, innovador, participatiu i de proximitat l'objectiu de la qual és forjar un ecosistema digital i sostenible que reforce l'ocupabilitat, l'emprenedoria, la transformació digital i els Objectius de Desenvolupament Sostenible, que permeta preparar al territori per a futures crisis i canvis accelerats.