La Mancomunitat de l'Horta Sud ha acollit aquest
dimecres, 17 de juny, l'estrena i la projecció del documental “25 anys del Pacte per
l’Ocupació de l'Horta Sud”, que arreplega la trajectòria d'aquest organisme dinamitzador
de la xarxa econòmica comarcal, que integra en la seua estructura als principals agents
socials (sindicats, empresariat, centres de formació i administració).
El president de la Mancomunitat, José F. Cabanes, ha conduït un emotiu acte en el qual
ha participat el secretari autonòmic d'Ocupació, Antonio Galvañ. Entre els assistents
estaven la senadora i exdirectora general de Labora, Rocío Briones; l'expresidenta de la
Mancomunitat, Empar Navarro; el president de Pactem Nord i alcalde d'Alboraia, Miguel
Chavarría; la responsable d'Orientació Laboral de Florida, Ana Company; la representant
de Fevec, Maria Lladró, o la dirigent de la Fundació la Caixa, Soraya Casado.
També han acudit a la cita regidories dels ajuntaments de la comarca i de la Federació
Valenciana de Municipis i Províncies, equips de les Agències de Desenvolupament Local
(ADL), líders sindicals d'UGT i CCOO, Unió Gremial i altres associacions de comerç i
empresarials, i representants dels centres de formació professional.
La DANA i el seu impacte en el teixit econòmic de la comarca han marcat un acte, en el
qual s'ha destacat, entre altres iniciatives, el pla Avança Empreses, pel qual quatre
Universitats valencianes (la UV, la UPV, la Universitat Catòlica i Florida), amb el seu
alumnat de *màster i el seu professorat, han ajudat a rescatar 60 empreses que es
plantejaven tancar, a través d'un pla d'acompanyament i assessorament.
El paper de les ADL
José F. Cabanes ha elogiat el moment que viu l'economia espanyola amb rècord de
persones treballant, “malgrat haver passat una pandèmia i, en el nostre cas, una DANA”,
la qual cosa ha atribuït, “en gran part”, a “les polítiques actives d'ocupació que s'impulsen
des de les Agències de Desenvolupament Locals dels ajuntaments”, a més del treball de
organismes com el Pacte.Per part seua, Antonio Galvañ, ha destacat la trajectòria del Pacte per l’Ocupació de
l'Horta Sud perquè “és un referent i un exemple de cooperació entre administracions i
amb els agents socials”. “El gran desafiament ara és atraure talent, formar talent i
requalificar als treballadors. El repte és la retenció del talent. Els pactes territorials
hauran de treballar en això”, ha expressat.
En relació amb la DANA, José F. Cabanes ha realitzat un reconeixement especial al
consorci Pactem Nord per tot el suport durant aquest any i mig, i els recursos que van
destinar, entre ells una tècnica que ha treballat per a diversos consistoris de l'Horta Sud
ajudant persones emprenedores a iniciar nous negocis. Per a això, ha entregat a
Chavarría, la làmina “Gratitud” de l'artista de Xirivella Maika Sosa.
També el coordinador del Pacte, Andrés Martínez, ha presentat les primeres dades de
l'enquesta que el Pacte ha realitzat als negocis de la comarca sobre la seua situació, un
any i mig després de la DANA, a través de l'exemple de l'evolució d'una suposada
empresa generada amb intel·ligència artificial.
El documental
La cap de Producció de Levante TV, Beatriz Carrascosa, ha sigut l'encarregada d'introduir
el documental, un audiovisual de 30 minuts en el qual participen, des del primer equip
que va coordinar el Pacte, integrat per Mario Caballero i María Castillo, fins a Galvañ,
Briones o Navarro, passant per representants d'UGT, CCOO, Florida, Labora,
l'empresariat, els centres de formació professional, les Agències de Desenvolupament
Local (ADL) i persones usuàries del Pacte.
