Actualitat
16 de març de 2026

Cervantes d'Alaquàs s'alça amb el premi a les falles més sostenibles de l'Horta Sud

> La Mancomunitat lliura tres guardons a comissions que aborden el canvi climàtic en les falles i promouen el reciclatge > José F. Cabanes: “Amb aquest premi recordem que estem enmig d'una emergència climàtica que ens deixa episodis greus com la DANA, els incendis o les onades de calor”

Torrent, 17 de març de 2026.- Amb el lema “*uidem la Natura” en la seua falla gran, la comissió Cervantes i Adjacents d'Alaquàs s'ha alçat enguany amb el premi a la falla més sostenible 2026 de la comarca, dins del certamen que convoca per tercer any consecutiu la Mancomunitat de l'Horta Sud. Els guardons s'han entregat aquest dilluns, 16 de març, per part del president, José F. Cabanes.
Aquest concurs s'emmarca en el compromís de la institució comarcal amb la protecció del medi ambient i les accions per a combatre emergència climàtica. La temàtica de la falla, incloses les escenes sobre la DANA, l'ús de materials ecològics, el reciclatge, la reutilització de material o la reforestació per a compensar la petjada de carboni que genera la ‘cremà’ són alguns dels aspectes que puntuen en aquesta convocatòria.
“Les falles són la manifestació festiva més multitudinària de l'Horta Sud perquè són milers de persones les que integren aquest col·lectiu i altres milers les que se sumen a les seues activitats. Amb aquest premi volem recordar que estem enmig d'una emergència climàtica que ens deixa episodis greus com la DANA, els incendis o les onades de calor”, explica el president de la Mancomunitat, José F. Cabanes.

A més d'una banderola commemorativa, el primer premi per a Cervantes d'Alaquàs comporta una dotació de 550 euros per a la comissió. Respecte a la resta de falles guanyadores, Doctor Marañón-Maestro Palau de Mislata ha aconseguit el segon premi i 300 euros, mentre que Isabel de Villena de Sedaví ha aconseguit el tercer i 150€.
“A la comarca hem patit una DANA de dimensions gegants i sabem millor que ningú els efectes que provoca el canvi climàtic, per la qual cosa hem d'entendre que és responsabilitat de tots i totes reduir l'impacte que la nostra activitat genera sobre el planeta i sobre el clima”, afig el president.
Cervantes d'Alaquàs ha plantat una falla gran íntegrament dedicada al medi ambient, “Cuidem la Natura”, obra de l'artista Sergio Martínez Guirao, que la comissió va fitxar per a aquest exercici. A més, ha rebut puntuació per realitzar separació de residus en el seu casal i per utilitzar gots reutilitzables, entre altres aspectes.

El premi l'ha arreplegat una comitiva formada pels tres presidents, Rafi Ovenza, Jorge Jara i David Illescas, així com la fallera major Amparo Yurun Fernández, i els dos presidents infantils, Mario Aldehuela i Víctor Sánchez, a la qual s'ha sumat el regidor de Medi Ambient, Sebastián Ruiz. Aquesta comissió ja va obtindre el segon premi en el concurs de 2025.


El calfament del planeta
Per part seua, la comissió Doctor Marañón-Maestro Palau de Mislata aconsegueix enguany el segon premi amb diferents accions puntuables que ha promogut, entre elles dues escenes en la seua falla infantil, “Sempre calç”, d'Álex Cano, sobre la importància del sol en la vida i la necessitat d'evitar que continue avançant el calfament del planeta.
També s'ha valorat el sistema de separació d'escombraries en el casal i el seu “Racó del reciclatge”, així com l'ús de plats i gots reutilitzables. El guardó l'ha arreplegat una comitiva formada pel president, Miguel Ángel Mares, així com les falleres majors Carla Almerich i Paula Peña Ros. Doctor Marañón va guantar el segon premi en 2025.


Materials ecològics
Finalment, la comissió Isabel de Villena de Sedaví ha rebut el tercer premi a les falles sostenibles de l'Horta Sud per diferents iniciatives entre les quals destaca l'elaboració de gran part de la falla infantil (“Un món de mostres”, de l'artista Didad Dordà Benito) amb materials reciclats o reutilitzats.
També s'ha valorat l'ús de plats i coberts reutilitzables, que van ser un regal de la fallera major 2024 a cada component de la comissió amb el seu nom, i de gots de plàstic que també es reutilitzen. El premi l'ha arreplegat el president Diego López, al costat de representants de la junta directiva.