Actualitat
9 de gener de 2026

Cabanes reclama al Consell que el pla de parcs inundables estiga avalat per la CHJ

- El president de la Mancomunitat de l'Horta Sud, José F. Cabanes, ha reclamat a la Generalitat Valenciana que el projecte de Parcs Inundables estiga avalat per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) abans d'executar-se i es desenvolupe en coordinació amb el Govern d'Espanya i amb el consens dels ajuntaments afectats.

Així s'ha expressat el mandatari en la jornada organitzada per la Conselleria de Medi Ambient en la seu de la institució comarcal per a presentar el projecte als consistoris de l'Horta Sud, celebrada aquest dijous, 8 de gener de 2026. La presentació ha estat a càrrec del vicepresident tercer del Consell i conseller de l'àrea, Vicente Martínez Mus; el comissionat per a la recuperació, Raúl Mèrida, i el responsable del pla, Vicente Dómine.

José F. Cabanes ha recordat el paper d'espai de coordinació, anàlisi, cooperació interadministrativa i consens que ha desenvolupat la Mancomunitat des de la DANA del 29 d'octubre de 2024, especialment pel que fa a “els projectes que ens han de preparar millor per a les catàstrofes en el futur”.

“Per això, és necessari analitzar aquest pla amb deteniment, aclarir els dubtes que tenim els ajuntaments i optar per solucions eficients i de consens amb totes les administracions implicades”, ha remarcat a més d'insistir que “tots els plans que estiguen relacionats amb previndre o evitar inundacions, han d'estar coordinats entre el Govern i la Generalitat Valenciana i, per això, reclamem que aquest pla de parcs inundables estiga validat i coordinat amb la CHJ, que és l'organisme de conca”.

José F. Cabanes ha fet també una crida al treball conjunt de totes les administracions per a possibilitar la recuperació real de la comarca. “Hem passat temps difícils institucionalment parlant, però ara és moment de treball conjunt, de consens i de col·laboració. I la Mancomunitat serà ací per a facilitar eixa trobada”, ha recalcat.

Consell Metropolità

Durant la ronda de preguntes dels ajuntaments, algunes alcaldies han recordat la necessitat de recuperar un organisme metropolità que tinga competències i coordine actuacions, “com ha quedat demostrat en la DANA”, mentre que el mateix president de la Mancomunitat ha demanat el suport als representants de l'Ajuntament de València que han assistit tant en aquest assumpte com en uns altres en els quals és necessari el consens, com el cas del projecte del barranc de la Saleta. També el conseller Martínez Mus ha defensat la importància d'un organisme per a la gestió de tot el territori metropolità.

Primeres aportacions

Durant la part de preguntes i diàleg, José F. Cabanes ha recordat al conseller dos dels assumptes que, sovint, s'han posat sobre la taula en la Mancomunitat respecte al pas de l'aigua. D'una banda, el president ha reclamat que es tripliquen o quadrupliquen els col·lectors de la Pista de Silla, que corresponen a l’Epsar, ja que no tenen capacitat suficient per a l'evacuació, així com que s'intervinga en els murs de les vies del tren, que van suposar una greu barrera per a l'aigua el dia de la DANA.