Actualitat
17 de novembre de 2017

Alcaldes i alcaldesses reclamen més freqüències en les línies i millor comunicació entre els municipis

La seu de la Mancomunitat de l'Horta Sud ha acollit la reunió d'àmbit territorial funcional convocada per la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per recaptar informació de primera mà sobre el sistema de transport amb autobús en aquesta zona, mitjançant l'opinió d'alcaldes, alcaldesses, regidors, regidores i tècniques responsables d'aquesta àrea. La reunió va estar presidida per Carlos Domingo, Director General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat; Carlos Fernández Bielsa, president de la Mancomunitat Horta Sud i Michel Montaner, president de la comissió de mobilitat de l'organisme supramunicipal.

Els representants dels municipis d'Alaquàs, Albal, Alcàsser, Aldaia, Alfafar, Almussafes, Benetússer, Benifaió, Beniparrell, Catarroja, Llocnou de la Corona, Loriguilla, Manises, Massanassa, Mislata, Paiporta, Picanya, Picassent, Quart de Poblet, Riba-roja de Túria, Sedaví, Silla, Sollana, Torrent, València, Vilamarxant i Xirivella van reivindicar millores en les freqüències de les línies existents, major comunicació entre els diferents municipis de l'àrea, habilitar línies de transport nocturn per a garantir l'oci saludable de la joventut ?una mesura en la qual ja està treballant l'organisme supramunicipal-, la connexió de tots els municipis a l'anell verd metropolità i un sistema de bicicletes públiques de lloguer en tots els municipis compatible amb el de València.

Carlos Domingo, Director General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat, va agrair les aportacions de tots els munícipes i va recordar que la infrafinanciación autonòmica per part de l'Estat impedeix realitzar majors inversions en aquesta àrea i va recordar que altres grans ciutats espanyoles com Madrid, Sevilla, Barcelona o Bilbao si tenen subvencions de l'estat per al transport metropolità.

Per la seua banda, Carlos Fernández Bielsa, president de la Mancomunitat Horta Sud, va aprofitar la presentació per destacar el treball conjunt entre les administracions: ?Després d'anys de silenci i imposicions, després de dues dècades en les quals els municipis metropolitans no comptàvem per a res, els nous gestors del govern valencià obrin la porta a la participació, a les idees, a la posada en comú i al consens en una cosa tan important com el transport metropolità de persones'.

La mancomunitat ha presentat recentment el Diagnòstic Territorial de l'Horta Sud que, precisament, posa un dels focus d'atenció en les manques en matèria de infraestuctures de la comarca. L'àrea metropolitana de València es troba comunicada amb la ciutat mitjançant línies regulars d'autobús, metre i trens de rodalia. Si bé, segons aquest incisiu treball, les línies d'autobús no són tan regulars i efectives com es volguera, el metre no abasta a tots els municipis i la línia de tren C-3 ni tan sols està encara electrificada.

Al marge de les connexions amb la ciutat de València, la comunicació entre els municipis que integren la comarca presenta importants mancances que provoquen que l'ús de transport públic siga dificultós i en molts casos impracticable. Les infraestructures de comunicacions mitjançant transport públic són de caràcter radial tenint com a centre València i, en general, es considera que la comunicació de transport públic entre municipis és molt deficient.

La totalitat dels agents socials i econòmics entrevistats per a l'estudi incideixen en la necessitat de millorar la xarxa de serveis de transport públic intercomarcal que actualment està dissenyada per facilitar la comunicació amb la ciutat de València i en la necessitat d'articular una planificació global i integrada del transport que permeta comunicar tots els pobles metropolitans.

Fernández Bielsa va destacar la possibilitat que ofereix la conselleria de poder opinar i participar en el disseny de les polítiques autonòmiques des de l'àmbit local i comarcal: ?Després de 20 anys silenciats, per fi se'ns deixa exercir el nostre deure: participar en la nostra comuna responsabilitat de millorar la vida de les persones i ser conseqüents amb la nostra vocació com a edils al servei de la nostra ciutadania. Aquesta nova forma d'entendre els serveis públics solament ens pot portar a un panorama de futur més eficient, més compromès amb els nostres veïns, i més responsible?.